I denne saken får du en oppdatering på status i det nye produsentansvarsselskapet for høyenergibatterier.
Status Autoretur Battery Recycling AS
I denne saken får du en oppdatering på status i det nye produsentansvarsselskapet for høyenergibatterier.
Anbudskonkurranse
Fredag 15. august ble anbudsdokumentene sendt ut til de behandlingsaktørene som har meldt interesse for å inngå avtale med Autoretur Battery Recycling. Disse aktørene skal kunne tilby et vidt tjeneste- og produkttilbud med tilstandsrapport, avhenting, utlading, demontering, vurdering for ombruk og miljømessig behandling.
Hydrovolt og Stena Recycling har begge meldt sin interesse og er kvalifiserte. Sortbat, tidligere Batteriretur Høyenergi AS, meldte også sin interesse, men Sortbat vil eventuelt måtte bli en underleverandør til noen av de to andre, Hydrovolt eller Stena Recycling, da Sortbat ikke kan tilby hele det ønskede tjeneste- og produktspekteret til ABRs medlemmer.
Etter innlevering av tilbudene i midten av september 2025, vil ABR gjøre nødvendige avklaringer av tilbudene og evaluere disse. Målet er at denne prosessen skal være ferdig innen midten av oktober 2025. Avtaler vil inngås og operativ virksomhet være i gang fra 1. november 2025.
Avtalene mellom behandlingsaktørene og ABR vil gjelde for tidsperioden frem til og med kalenderåret 2028, som er samme tidspunkt som når hovedavtalene med operatører for Autoretur AS utløper.
Inngåelse av importøravtaler
Avtalen mellom behandlingsaktøren og den enkelte bilimportør vil ha samme avtalelengde, det vil si til og med kalenderåret 2028. Dersom en bilimportør ikke er fornøyd med leveransene fra en behandlingsaktør, kan importøren si opp avtalen og gå over til annen behandlingsaktør med seks måneders varsel.
De økonomiske betingelsene vil være ferdig forhandlet av ABR. Importøravtalen inneholder betingelser for:
• Pkt. 2 Opplæring og Informasjon
• Pkt. 5 Behandlingstjenester
• Pkt. 6 Rapportering
• Pkt. 9 Partenes representanter
• Bilag 1 Produkter og tjenester under Avtalen del II - Importøravtalen
• Bilag 2 Produsentens produktside på webportal hos Behandlingsaktøren
• Bilag 4 Særskilte krav til produksjon av Black Mass
• Bilag 5 Produsentens særskilte krav og behov for rapporteringer og data
Her vil det være muligheter for eventuelle individuelle tilpasninger spesifikt for den enkelte bilimportør.
Medlemskap i Autoretur Battery Recycling
Det vil bli lagt til rette for å inngå medlemskap via ABRs nettside under fanen «medlemskap»: https://autoreturbatteryrecycling.no/ Det vil åpnes for tegning av medlemskap fra tidlig til medio oktober 2025. Dersom noen har ugunstige utløpstidspunkt i sin eksiterende avtale, kan ABR kontaktes.
Overgang fra dagens ordning til ABR
Overgangen fra dagens ordninger til ABR vil bli sømløs. Medlemskapet i ABR vil løpe fra samme dato som medlemskapet i dagens ordninger opphører. OFV vil fakturere miljøvederlaget til ABR og sørge for at det ikke oppstår dobbeltfakturering i overgangen fra dagens ordning til ABR.
Operativ drift gjennom ABR vil være individuell for hver bilimportør avhengig av oppsigelsestidspunkt for dagens avtale. Det er derfor viktig å informere ABR om tidspunktet for overgang til ABR.
Godkjenning fra Miljødirektoratet
5. august 2025 godkjente Miljødirektoratet Autoretur Battery Recycling (ABR) som produsentansvarsselskap for høyenergibatterier fra elektriske kjøretøy.
Fordi implementeringen av EUs batteriforordning i Norge trekker ut i tid, og det foreløpig ikke er vedtatt en egen norsk batteriforskrift, søkte ABR om godkjenning som produsentansvarsselskap for kategorien industribatterier under Avfallsforskriften kap. 3 i sommer. Dette for å sikre en smidig overgang og unngå problemer med utsatt oppstart og en uavklart situasjon for overgang til ABR for bilimportører i Norge.
ABR har dermed fått godkjenning under Avfallsforskriften kap. 3. Godkjenningen gjelder for kategorien industribatterier, som er batterier spesielt laget for industriell eller yrkesmessig bruk, eller til fremdrift i elektriske kjøretøy.
ABR har også søkt om godkjenning under det kommende, nye regelverket basert på EUs batteriforordning. Så snart nytt norsk regelverk er vedtatt, vil Miljødirektoratet sluttbehandle ABRs søknad under ny norsk batteriforskrift. Denne tillatelsen vil da erstatte og ta over for nåværende godkjenning gitt under Avfallsforskriften. For importører vil dette være en sømløs transisjon.
Alle som importerer biler med høyenergibatterier er pålagt å være medlem i et godkjent produsentansvarsselskap, og ABR er nå godkjent til å påta seg denne rollen på vegne av hele bransjen.
Bilimportørene vil dermed selv, gjennom Autoretur og ABR, sitte i førersetet og administrere innsamling, behandling, transport og sluttbehandling. Bransjen vil sitte med begge hender på rattet og forholde seg til hele ombruks- og gjenvinningsmarkedet gjennom egne anbudsrunder, som sikrer effektiv drift, høyest mulig miljømessig oppnåelse av krav til returgrader, ombruk og produksjon av black mass, samt de beste mulige økonomiske betingelser for alle bilimportører. Prinsippene er de samme som for Autoretur, som har vært en svært vellykket returordning.
Spørsmål? Ta kontakt med:
Erik Andresen, daglig leder i Autoretur Battery Recycling
915 66 982
erik.andresen@arbr.no