Gå til innhold

- Myndighetene må ikke bli en brems for bruk av ny teknologi som kutter utslipp

Bilimportørenes Landsforening (BIL) ber Statens vegvesen få fortgang i arbeidet med å sikre tillatelse til drivstoffbesparende aerodynamiske førerhus – også på de lengste kjøretøykonfigurasjonene. Tidligere i år sendte Statens vegvesen et forslag på høring om å tillate økt lengde for vogntog med aerodynamisk førerhus på tømmer- og modulvogntog. 


Etterlyser rask avklaring 

Prosessen med å endre regelverket som åpner for økt bruk av aerodynamiske førerhus har vært lang, og BIL ber nå om en rask avklaring. Gjennom høringssvaret som ble oversendt Statens vegvesen 25. juni, skriver BIL blant annet: 
«Da prosessen allerede har vært alt for lang fra tilgjengelige biler fantes på markedet til forslag om tilpasninger i regelverket kom på høring, forventer vi fortgang i implementeringen etter endt høringsrunde». 


Enkelt og effektivt tiltak for utslippskutt 

Det er servicemarkedssjef Trond Helge Myrvang som har håndtert prosessen i forbindelse med høringen fra BILs side, og har gjennom prosessen hatt tett kontakt med BILs medlemmer i forbindelse med de foreslåtte regelverksendringene. Han mener det er på høy tid at man avvikler de særnorske lengdebegrensningene, så lenge man kan vise til at kjøretøyet tilfredsstiller de bakenforliggende sporingskravene, og at økt lengde utelukkende skyldes aerodynamisk utforming av kjøretøyets front: 

- Aerodynamisk front er et enkelt og effektivt tiltak for å redusere drivstofforbruket fra tunge nyttekjøretøy, og dermed også kutte utslippene fra transportsektoren. Myndighetene må ikke bli en brems for bruk av ny teknologi som svarer på en tydelig politisk ambisjon om å redusere klimagassutslippene fra veitrafikken, sier Myrvang. 

Sverige fem år foran Norge

Regelverksendringene som Statens vegvesen nå har bedt om innspill på, er for lengst innført i vårt naboland Sverige. Allerede i 2020 tillot svenske myndigheter økt lengde på de aktuelle kjøretøykategoriene. 

- Nå håper vi at Statens vegvesen følger opp med nødvendige regelverksendringer kort tid etter høringsfristens utløp. De aerodynamiske førerhusene er allerede utviklet og typegodkjent fra våre medlemmers side, og nå venter vi bare på myndighetene. Det er ingen grunn til at vi skal ligge mer enn fem år bak Sverige på dette området, avslutter Myrvang. 

Se BILs høringssvar her. 

Se våre nyheter