BIL raser mot regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.
- Nå settes veldig mange forbrukere og husholdninger i en svært vanskelig situasjon
BIL raser mot regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.
Regjeringens forslag om å redusere momsgrensen for elektriske personbiler allerede fra 1.januar 2026 vil innebære at mange forbrukere får en stor avgiftssmell. – Regjeringens uforutsigbarhet rammer veldig mange kunder som har bestilt bil i høst, med planlagt utlevering i starten av neste år. Vi har advart regjeringen mot konsekvensene av manglende forutsigbarhet på avgiftsområdet. Nå trodde vi tiden for uforberedte og hastige avgiftshopp var forbi, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
Kl.10 i dag la finansministeren frem regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år. For noen dager siden kom budsjettlekkasjen om at regjeringen planlegger å redusere momsgrensen for elektriske personbiler fra 500 000,- til 300 000,- i 2026.
Bilbransjen forventet at avgiftsjusteringen skulle skje med virkning fra 1.april eller 1.juli neste år. Nå viser det seg derimot at avgiftsøkningen trer i kraft allerede fra 1.januar:
Andersen viser til at det som hovedregel er kunden som bærer risikoen for avgiftsøkninger på bilen frem til leverings- og registreringstidspunktet.
- Dette innebærer at tusenvis av husholdninger nå må belage seg på å betale 50 – 60 000,- for en vanlig familiebil sammenlignet med det som lå til grunn på tidspunkt for kjøp. Regjeringen kunne enkelt unngått dette ved å utsette innføringen av avgiftsøkningen frem til 1.juli, fastslår Andersen.
Krevende for bilbransjen
Regjeringens manglende forutsigbarhet setter også store deler av bilbransjen i en krevende, uoversiktlig og i verste fall kaotisk situasjon:
- På kort sikt kan avgiftssmellen fra neste år innebære stor pågang av kunder som ønsker rask utlevering av bilen de har kjøpt. Samtidig vil dette innebære at 1.halvår neste år blir stille, med ny pågang før momsgrensen eventuelt fjernes helt fra 1.januar 2027, sier Andersen.