Gå til innhold

Danmark viser riktig vei på bilavgiftsområdet

I Danmark har man nå etablert et eget ekspertutvalg for å utrede fremtidens bilavgiftssystem. Norge bør følge etter.

Den danske regjeringen har nå nedsatt et hurtigarbeidende ekspertutvalg som skal utrede et nytt bilavgiftssystem. Utvalget skal blant annet belyse hvordan avgiftssystemet kan og bør innrettes for å fremme grønn omstilling. - Også i Norge er det stort behov for å utrede et forutsigbart, sosialt rettferdig og fremtidsrettet bilavgiftssystem, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.  

De siste årene har det vært en pågående diskusjon i Danmark om bilavgiftssystemet, og om hvordan man best balanserer statens inntektsbehov opp mot behovet for økonomiske virkemidler som bidrar til å redusere utslippene fra veitrafikken.

Nå har den danske regjeringen med Finansdepartementet i spissen nedsatt en egen ekspertgruppe som skal gi sine anbefalinger til fremtidens bilavgiftssystem.

Grønt mandat
Utvalget har fått i mandat å se nærmere på ulike modeller for omlegging av bilavgiftene ut fra måloppnåelse med hensyn til grønn omstilling, mobilitet, fordelingsvirkninger, samfunnsøkonomi og opprettholdelse av statens avgiftsinntekter. I forbindelse med utvalgets arbeid skal man også vurdere hvordan avgiftsbelastningen bør fordeles mellom kjøp og bruk, og hvordan man sørger for en riktig sosial og velferdsmessig innretning av bilavgiftene.

Etter planen skal utvalgets anbefalinger oversendes danske myndigheter annet halvår neste år.

Vi bør følge danskene
Bilimportørenes Landsforening mener det også bør nedsettes et eget utvalg i Norge for å vurdere bilavgiftssystemet her til lands nærmere:  

- På samme måte som i Danmark, er det også i Norge behov for å gjøre en helhetlig vurdering av dagens bilavgiftssystem som grunnlag for et bredt politisk forlik om en ny innretning av avgiftene på kjøp og bruk av bil. Dagens avgiftssystem er basert på et målbilde vi har nådd, samtidig som avgiftsgrunnlaget er under sterkt press som følge av full elbilandel i nybilsalget. Disse og andre tungtveiende forhold gjør at vi bør følge den danske regjeringens initiativ og snarlig få på plass et offentlig utvalg som kan se nærmere på hvordan vi sørger for et fremtidsrettet bilavgiftssystem i Norge, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

 
Separat utredning
I Norge er regjeringen i full gang med å etablere en egen kommisjon som skal gi sine anbefalinger til en helhetlig skattereform som kan bidra til et mer konkurransedyktig næringsliv. Andersen mener et fremtidig bilavgiftssystem må utredes separat:

- Det er flere store og viktige samfunnshensyn som må avveies mot hverandre når det gjelder bilavgiftene, og avgiftssystemet er komplisert. Dette gjør det helt nødvendig med en egen utredning av bilavgiftene fremfor at regjeringens skattekommisjon kommer med forslag til enkeltjusteringer der de samlede konsekvensene ikke er tilstrekkelig vurdert eller hensyntatt, fastslår Andersen.

Les også: Målet er en utslippsfri personbilpark i 2035

Tydelige likheter mellom Norge og Danmark
Bilimportørenes Landsforening mener en norsk utredning om bilavgiftene i stor grad kan baseres på samme mandat som den danske ekspertkommisjonen har fått for sitt arbeid. Mads Rørvig, tidligere medlem av det danske Folketinget og nåværende administrerende direktør i Mobility Denmark, er enig i dette. Rørvig mener også at norske og danske myndigheter kan og bør la seg inspirere av hverandre:

- Vi i Danmark har lenge latt oss inspirere av den norske elbilsuksessen og myndighetenes tilrettelegging for full elbilandel i nybilsalget. Nå tror vi Norge kan la seg inspirere av Danmarks initiativ for å utrede et nytt bilavgiftssystem som både tar hensyn til behovet for en grønn omstilling av veitrafikken, og der man også legger vekt på andre viktige hensyn. De ulike samfunnshensynene som ekspertutvalget legger til grunn for sitt arbeid, er like relevante i Danmark som i Norge, og vi står begge overfor den samme utfordringen med å bringe utslippene fra veitrafikken ytterligere ned i årene som kommer, sier Rørvig.


Forutsigbarhet viktig
BIL og Andersen mener behovet for stabilitet er et annet tungtveiende argument for å gå i gang med en utredning om fremtidens bilavgifter i Norge:

- Vi trenger et forutsigbart avgiftssystem som ligger fast frem til ambisjonen om en utslippsfri personbilpark er nådd. Gjennom en faglig utredning bør man ha som mål å komme frem til en anbefaling til et robust og fremtidsrettet bilavgiftsystem som et bredt politisk flertall kan stille seg bak, og som gjør at man ikke får brå og overraskende avgiftsendringer fra år til år. Stabilitet og forutsigbarhet er noe som både husholdningene og bilbransjen er opptatt av, og tjent med, sier Andersen.  

Utredning må også ta hensyn til andre avgifter på bil
BIL og Andersen mener at en norsk utredning som tar for seg bilavgiftene må ta hensyn til andre avgifter og ordninger som påvirker de samlede kostnadene ved bilhold:

- Merverdiavgift er ingen bilavgift. Samtidig er dette den avgiften som har hatt størst betydning for sammensetningen av bilsalget de siste årene. Det er derfor viktig å se forslag til endringer og forbedringer i bilavgiftene i sammenheng med forhold som merverdiavgift, pendlerfradrag og andre ordninger som også har betydning for bilistenes totaløkonomi i forbindelse med kjøp og bruk av egen bil, sier Andersen.

Se våre nyheter