- Vi ser på målet om at alt nybilsalg skal bestå av nullutslippsbiler som et delmål på veien mot ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035, sier BILs direktør Harald J. Andersen.
Målet er en utslippsfri personbilpark i 2035
Foto: Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen.
Bilimportørenes Landsforening har en utslippsfri personbilpark i 2035 som ambisjon.
Målet om at alt nybilsalg skal bestå av nullutslippsbiler er et delmål på veien mot ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035. Skal vi lykkes med å realisere denne ambisjonen, trengs det positive virkemidler og tiltak som gjør det logisk og rasjonelt for alle å kjøpe og bruke moderne, trygge og utslippsfrie personbiler.
I 2016 satte Stortinget som mål at alle nye personbiler skulle være nullutslippsbiler ved utgangen av 2025. Mot slutten av året ser vi at målet er nådd, og at elbilenes andel av det samlede nybilsalget i 2025 ligger tett opp mot hundre prosent. Med en forventning om ytterligere økning i salget av utslippsfrie personbiler i 2026, vil salget av nye diesel- og bensinbiler i Norge i praksis være historie om kort tid.
Klimatiltak som virker
Økt salg av nye elbiler har hatt en beviselig og dokumenterbar effekt på målet om å redusere de norske klimagassutslippene. Siden 2015 har en stor og økende elbilandel av nybilsalget bidratt til at utslippene fra veitrafikken har gått ned år for år. I 2024 gikk utslippene fra veitrafikken ned med 6,1 prosent, dobbelt så mye som for Norge for øvrig. Utslippsreduksjonen er viktig for å nå klimamålene som Norge har meldt inn under Parisavtalen og lovfestet i Klimaloven.
Vi er ikke i mål
Vi er imidlertid ikke i mål. Veitrafikken representerer fortsatt en av Norges største utslippskilder, og den største utslippskilden innen ikke-kvotepliktig sektor. Og selv om elbilandelen i nybilsalget er på nærmere 100 prosent, er det fremdeles drøyt 2 millioner diesel- og bensinbiler på norske veier. Dette tilsvarer om lag 7 av 10 biler i den samlede personbilparken.
Mål om en utslippsfri personbilpark
BIL mener målet om at alt nybilsalg skal bestå av nullutslippsbiler først og fremst representerer et delmål på veien mot en ambisjon om en utslippsfri personbilpark i 2035. Skal vi lykkes med å nå våre forpliktelser på klimaområdet, må store delen av den gjenværende personbilparken også moderniseres i årene som kommer. Både gjennom økt salg av nye og bruke elbiler, og gjennom andre tiltak som bidrar til at utslippsbilene gradvis fases ut.
Les også: - Vi trenger gode løsninger, ikke bevisste misforståelser, i diskusjonen om en utslippsfri personbilpark
Positive virkemidler og tiltak trengs
Måten vi har nådd 2025-målet på, er gjennom bruk av «grønne gulerøtter» som har gjort det økonomisk rasjonelt for husholdningene å velge utslippsfrie personbiler. På samme måte trengs det positive virkemidler og tiltak som gjør at de som i dag eier en personbil med forbrenningsmotor, over tid velger å gå over til å kjøre utslippsfritt. Målet er at det skal være logisk og (økonomisk) rasjonelt for alle å kjøpe og bruke moderne, trygge og utslippsfrie personbiler.
Ikke aktuelt med forbud
Enkelte hevder at BIL ønsker et forbud mot å eie og bruke diesel- og bensinbiler i fremtiden. Det er selvsagt ikke riktig, og vi minner for ordens skyld også om at det heller aldri har vært aktuelt å innføre forbud mot å selge biler med forbrenningsmotor for å nå 2025-målet.
Samtidig er vi opptatt av at det må enkle, kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler til for å nå ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035. En slik ambisjon krever at myndighetene sørger for et sosialt rettferdig bilavgiftssystem som gjør nye elbiler tilgjengelige for flest mulig. I tillegg må det være god tilgang på utslippsfrie personbiler i bruktbilmarkedet. Det ene henger tett sammen med det andre: Uten et godt nybilsalg blir det også færre bruktbiler å velge mellom.
I tillegg er det viktig med ordninger som bidrar til at biler med gammel motorteknologi og høye utslipp fases ut av den norske bilparken.
Bredt samarbeid om å nå målene
De neste årene står vi overfor en stor og krevende oppgave med å kutte de samlede norske klimagassutslippene og omstille Norge til et lavutslippssamfunn. Som del av dette er det også helt nødvendig med tiltak som bidrar til at utslippene fra veitrafikken fortsetter å gå ned, og det i et større og raskere tempo enn i dag. Denne oppgaven er for stor til at den kan løses av myndighetene eller bilbransjen alene. Skal vi lykkes, er det nødvendig med et godt samarbeid mellom alle aktører som kan påvirke utviklingen i riktig retning basert på en felles ambisjon om en utslippsfri personbilpark.