Bilimportørenes Landsforening forventer at myndighetene rydder opp i avgiftsregelverket som gjør at Ford Motor Norge risikerer en avgiftssmell ved donasjon av førproduksjonsbiler.
Nytt veikart for å nå 2030-målene for nyttekjøretøy lansert i Arendal
Sammen med Norges Bilbransjeforbund har Bilimportørenes Landsforening utarbeidet et nytt veikart for å nå 2030-målene for nyttekjøretøy. Veikartet, som ble lansert under Arendalsuka, beskriver hvilke tiltak som er nødvendig for å nå Stortingets mål om at 100 prosent av nybilsalget av lastebil skal være nullutslipp eller biogass i 2030.
Målet med veikartet er å hjelpe myndighetene og de politiske beslutningstakerne med å iverksette tiltakene som er nødvendig for å nå det ambisiøse målet. BIL-direktør Harald J. Andersen er tydelig på at myndighetene må prioritere kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler for å lykkes med fornyelsen av nyttekjøretøyparken.
- Vi håper veikartet vil være et viktig faktagrunnlag i det videre arbeidet med å bringe utslippene fra veitrafikken ytterligere ned i årene som kommer, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.
Lansering under Arendalsuka
Veikartet, som ble lansert onsdag 13. august, er utarbeidet av Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund, med innspill og tilslutning fra Miljøstiftelsen ZERO, Norsk Elbilforening og Grønt Landstransportprogram.
Under lanseringen ble hovedelementene i veikartet presentert, før samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland (H) og Marit Vea, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, ble utfordret på hva de mener må til for at Stortingets 2030-mål for nyttekjøretøy skal være innen rekkevidde.
- Kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler må til
Bilimportørenes Landsforening har i arbeidet med veikartet og i sine løpende innspill til politikerne vært tydelig på at myndighetene må gjøre det attraktivt for flere å velge utslippsvennlige nyttekjøretøy. Andersen trekker blant annet frem at Norge har vært et viktig foregangsland når det gjelder elektrifisering av personbilparken, og at dette er noe myndighetene bør lære av når nyttekjøretøyene står for tur.
- På personbilsiden har vi hatt kraftfulle virkemidler som har gjort det enkelt og lønnsomt for forbrukerne å velge nullutslippskjøretøy. Også på nyttekjøretøysiden bør vi gjøre det så enkelt, lønnsomt og ubyråkratisk som mulig for transportbransjen å velge varebiler og lastebiler som går på strøm eller biogass, sier Andersen.
BIL-direktøren peker videre på at de økonomiske insentivene må være mest mulig direkte, og i minst mulig grad innebærer omfattende søknadsprosesser eller usikkerhet rundt økonomisk tilsagn.
- I tillegg må myndighetene engasjere seg enda sterkere i arbeidet med å legge til rette for en godt utbygd ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy over hele landet, sier BIL-direktøren.
Behov for ytterligere politikkutvikling
Andersen mener man over tid også må se på tiltak som gjør at etterspørselen etter grønne transporttjenester øker ytterligere.
- Dersom store deler av markedet tar et aktivt valg om å etterspørre transporttjenester som leveres med varebiler og lastebiler som er nullutslipp eller går på biogass, vil dette også være med på å bringe oss i riktig retning når det gjelder 2030-målet for nyttekjøretøy. Her er det behov for ytterligere politikkutvikling fremover i tid for å se på flere virkemidler som kan bidra til dette, avrunder Andersen.
Hele veikartet er tilgjengelig her.