Gå til innhold

- Vi trenger gode løsninger, ikke bevisste misforståelser, i diskusjonen om en utslippsfri personbilpark

- Vi ser på målet om at alt nybilsalg skal bestå av nullutslippsbiler som et delmål på veien mot ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035, sier BILs direktør Harald J. Andersen.

Harald J. Andersen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) mener det er bra at foreningens ambisjon om en utslippsfri personbilpark blir lagt merke til. Samtidig er han tydelig på at BIL aldri har tatt til orde for at bør innføres påbud og forbud for å oppnå en nødvendig modernisering av den norske personbilparken.  

Denne høsten har Bilimportørenes Landsforening utarbeidet en ny næringspolitisk strategi med en utslippsfri personbilpark i 2035 som en viktig ambisjon. BIL mener ambisjonen må sees i direkte sammenheng med at man nå har oppnådd full elbilandel i nybilsalget, samtidig som store deler av den samlede personbilparken fortsatt består av diesel- og bensinbiler. Dette gjør at veitrafikken fortsatt har et årlig klimagassutslipp på drøyt 7,5 millioner tonn CO2, tilsvarende om lag 17 prosent av de samlede norske utslippene. 

- Vi står foran tidenes oppgave med å kutte klimagassutslippene og omstille Norge til et lavsutslippssamfunn i tråd med de offensive klimamålene som er meldt inn under Parisavtalen og lovfestet i Klimaloven. Dette innebærer også et stort behov for å redusere utslippene fra veitrafikken gjennom å gjøre det logisk for alle å kjøpe og bruke moderne, trygge og utslippsfrie personbiler, sier Harald J. Andersen. 

2 millioner utslippsbiler på norske veier
Til tross for at det knapt selges nye diesel- og bensinbiler i Norge lenger, er fortsatt bare 3 av 10 personbiler i den samlede personbilparken utslippsfri. Med drøyt 2 millioner utslippsbiler på veien, er Andersen tydelig på at det er på tide å med et nytt målbilde som bringer oss i riktig retning klimamessig: 

- Vi ser på målet om at alt nybilsalg skal bestå av nullutslippsbiler som et delmål på veien mot ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035. Denne ambisjonen er viktig for å fase inn virkemidler og tiltak som innebærer at bilen fortsatt kan ha en viktig plass i samfunnet, men uten at dette kommer i konflikt med klimamålene, sier Harald J. Andersen. 

Les også: Målet er en utslippsfri personbilpark i 2035

Forutsigbarhet viktig
BIL mener også at bilavgiftssystemet må bli mer forutsigbart, og peker på at dette vil være av stor fordel for både husholdningene og bilbransjen sammenlignet med dagens brå og plutselige avgiftsendringer fra år til år. 

Vil ha et sosialt rettferdig bilavgiftssystem
De siste årene har utslippene fra veitrafikken falt som følge av høy og økende bruk av elbiler på norske veier. Samtidig er veitrafikken fortsatt en av de største utslippskildene i Norge, og den desidert største utslippskilden innen ikke-kvotepliktig sektor. 

Bilimportørenes Landsforening og Andersen vil ha «grønne gulerøtter» i form av positive virkemidler og tiltak som gjør at alle de som i dag eier en personbil med forbrenningsmotor, over tid velger å gå over til å kjøre utslippsfritt. 

- Vi trenger et sosialt rettferdig bilavgiftssystem som gjør nye elbiler tilgjengelige for flest mulig. I tillegg må det være god tilgang på utslippsfrie personbiler i bruktbilmarkedet. Det ene henger tett sammen med det andre: Uten et godt nybilsalg blir det også færre bruktbiler å velge mellom, sier Andersen. 

Bilimportørenes Landsforening mener også at man bør vurdere å innføre ordninger som bidrar til at biler med gammel motorteknologi og høye utslipp fases ut av den norske bilparken.

- Hva med å innføre påbud og forbud for å nå målet om en utslippsfri personbilpark i 2035? 

Dette avvises bastant: 

- Enkelte liker å skape et inntrykk av at vårt forslag innebærer et forbud mot bensin- og dieselbiler. Dette er en bevisst misforståelse, og vi minner om at det heller aldri var aktuelt med verken påbud eller forbud for å nå målet om full elbilandel i nybilsalget. Det vi trenger, er enkle, kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler som oppmuntrer husholdningene til å ta valg som både er bra for den enkelte, og som samtidig bidrar til at vi lykkes med å nå viktige samfunnsmål, sier Andersen.    

 Inviterer  til bredt  samarbeid
Oppgaven med å få ned utslippene fra veitrafikken er stor og krevende. Den kan verken løses av myndighetene eller bilbransjen alene. Andersen inviterer til samarbeid på tvers av alle som kan påvirke utviklingen i riktig retning:

- Sammen bør vi løse oppgaven med å modernisere bilparken slik at veitrafikken forsvinner ut av listen over Norges største utslippskilder. Dette innebærer også at man bør stå sammen om å få på plass en utredning som leder frem til et forutsigbart, sosialt rettferdig og fremtidsrettet bilavgiftssystem i tråd med ambisjonen om en utslippsfri personbilpark i 2035. Vi bør samarbeide bredt om dette på tvers av alle som er opptatt av at bilen fortsatt skal ha en viktig plass i samfunnet, avrunder Harald J. Andersen. 
 

 

Se våre nyheter