Gå til innhold
AdobeStock_203599298-banner

Nyttekjøretøy, avgifter og rammebetingelser

Grønn omstilling av nyttekjøretøyparken

Den norske nyttekjøretøyparken består av varebiler, lastebiler og busser, med en samlet bestand på om lag 600 000 kjøretøyer. Salget av de ulike nyttekjøretøykategoriene varierer fra år til år, med næringslivet som hovedkundegruppe. Samtidig er også ulike deler av offentlig sektor og nødetatene avhengig av nyttekjøretøy. 

I Norge representerer nyttekjøretøyene om lag 20 prosent av den samlede bilparken, samtidig som de bidrar til drøyt 50 prosent av de samlede klimagassutslippene fra veitransport. Dette gjør utslippsreduksjoner i varebiler, lastebiler og busser til en nøkkel for å nå klimamålene – og til et av de viktigste områdene for grønn omstilling i transportsektoren.

Stortinget har som ambisjon at alle nye lastebiler som selges i Norge fra 2030 skal være nullutslippskjøretøy eller gå på biogass. I forbindelse med behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett våren 2025 ba Stortinget også regjeringen om å sette et mål for når alle nye varebiler skal være nullutslipp. Dette målet vil etter planen bli presentert i forbindelse med statsbudsjettet for 2026. 

De siste årene har det vært innført flere virkemidler og tiltak for å bidra til å nå Stortingets ambisjoner om en grønn og klimavennlig omstilling av nyttekjøretøyparken. Den ønskede omstillingen er imidlertid avhengig av en rekke faktorer som blant annet: 

•    Teknologisk utvikling og tilgang på klimavennlige nyttekjøretøy med bruksegenskaper som gjør dem til et konkurransedyktig alternativ.

•    Økonomisk lønnsomhet ved valg av klimavennlige nyttekjøretøy for transportbransjen og andre kundegrupper.

•    Et godt tilgjengelig ladetilbud både langs vei og ved depot. 

 

Elektrisk varebil
netze-bw-Y1bx_aq-Vfw-unsplash

BIL mener

Bilimportørenes Landsforening mener myndighetene må legge til rette for at nyttekjøretøyparken kan fornyes i tråd med Stortingets mål om at alle nye lastebiler som selges fra 2030 skal være nullutslipp eller gå på biogass. Tilsvarende må det innføres kraftfulle tiltak for å få stimulere til at også den samlede varebilparken blir nullutslipp i løpet av årene som kommer. 
Sammen med Norges Bilbransjeforbund har Bilimportørenes Landsforening utarbeidet et veikart 2030 for nyttekjøretøy. Veikartet har tilslutning fra miljøstiftelsen ZERO, Grønt Landtransportprogram og Norsk Elbilforening, og kan leses her. 

Myndighetene bør:

•    Videreføre ENOVA-støtten for tunge nullutslippskjøretøy (lastebil, turbuss og mini-busser over 4,25 tonn). 

•    Videreføre bompengefritaket for nullutslippslastebiler, og sørge for at bompengefritaket for biogasslastebil innføres nasjonalt 

•    Sørge for at tunge nullutslippskjøretøy gis anledning til å bruke kollektivfeltene. 

•    Legge til rette for at kommunene kan innføre nullutslippssoner for nyttekjøretøy.

•    Stille krav om at alle leveranser i forbindelse med offentlige innkjøp skal løses med nullutslipps- og biogasskjøretøy – etter modell fra Oslo kommune. 

•    Sørge for økonomiske fordeler som gir redusert ferjepriser for nullutslipps- og biogasskjøretøy. 

•    Forsterke miljødifferensieringen i vektårsavgiften for kjøretøygrupper med moden teknologi. 

•    Etablere en ekspertgruppe som kan se på hvordan man innføre insentiver som gjør at transportkjøpere i større velger grønn transport.

•    Foreta en helhetlig regelverksgjennomgang med mål om å modernisere lover og forskrifter som representerer en barriere for økt elektrifisering av nyttekjøretøyparken. 

Se våre nyheter innen politikk