Norske utslipp går ned – og elbilpolitikken er en viktig forklaring.

Vi har gjennom mange år hatt på oss den gule ledertrøya når det gjelder elektrifisering av personbilparken. Hele verden har sett og ser til lille Norge.
Vinnerformelen har vært ambisiøse målsetninger, som har vært ledsaget av forutsigbare, kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler. Hvorfor gjentar vi ikke suksessen på nyttekjøretøysiden? Målene er jo de samme.
BIL mener at det må kraftigere virkemidler til for at vi skal få opp farten i det grønne skiftet på nyttekjøretøysiden. Vi kan ikke forvente at aktører i transportbransjen – spesielt spesielt små og mellomstore bedrifter – skal gå foran og velge utslippsfri teknologi som både koster langt mer, og som i mange tilfeller ikke er like effektive i bruk som de fossile alternativene.
Vi mener at de utslippsfrie nyttekjøretøyene må få flere fordeler i bruk, og at støtteprogrammet ved kjøp må bli mer forutsigbart og kraftfullt. I takt med dette må det også bygges ut en god lade- og fylleinfrastruktur dimensjonert for fremtidens behov.
Norske utslipp går ned – og elbilpolitikken er en viktig forklaring.
– Momsfritaket for elbiler under 500 000 kroner gjør det mulig for vanlige folk å bidra i det grønne skiftet, sier Harald J. Andersen, direktør i BIL.
Alle som er en profesjonell part og eier kjøretøy som leases ut, må registrere leasingtakerne sine hos Statens vegvesen fra 1. mars. Det er viktig at alle berørte leasingtakere informeres om dette.