Da Stortinget vedtok nullvekstmålet, var det basert på en bilpark som knapt var i gang med det grønne skiftet. Mens teknologien har utviklet seg, har politikken stått stille.

Det gjennomsnittlige bilsalget i Norge ligger på ligger på om lag 150 000 nye kjøretøy per år. Den samlede personbilparken består i dag av om lag 2,9 millioner kjøretøy. Norske personbiler har en gjennomsnittlig kjørelengde på drøyt 11 200 kilometer og en gjennomsnittsalder på 11,3 år.
I Norge utgjør elbilenes andel av den samlede personbilparken om lag 30 prosent. De siste årene har det vært en sterk vekst i antall elbiler som andel av samlet nybilsalg, og man har i praksis nådd Stortingets ambisjon om at alle nye personbiler som selges, skal være nullutslippskjøretøy. Samtidig er det fortsatt behov for virkemidler og tiltak som bidrar til en helhetlig fornying av den samlede personbilparken i grønn og klimavennlig retning.
I Norge representerer bilen et av de viktigste private velferdsgodene, og en av husholdningenes største investeringer. Personbilen spiller en avgjørende rolle for bred arbeids- og samfunnsdeltakelse, og er med på å knytte landet sammen.
Da Stortinget vedtok nullvekstmålet, var det basert på en bilpark som knapt var i gang med det grønne skiftet. Mens teknologien har utviklet seg, har politikken stått stille.
Sammen med Norges Bilbransjeforbund har Bilimportørenes Landsforening utarbeidet et nytt veikart for å nå 2030-målene for nyttekjøretøy.
Norske utslipp går ned – og elbilpolitikken er en viktig forklaring.