I denne saken gir vi deg en oversikt over ny forskrift om import og omsetning av relevante råvarer og produkter knyttet til avskoging og skogforringelse.
Ny forskrift om import og omsetning av relevante råvarer og produkter knyttet til avskoging og skogforringelse – betydning for bilbransjen
I denne saken gir vi deg en oversikt over ny forskrift om import og omsetning av relevante råvarer og produkter knyttet til avskoging og skogforringelse.
Som del av EUs grønne skifte kommer det stadig ny lovgivning av EØS-relevans, det vil si nye lover og forskrifter som vil gjelde i EU og i EØS-landene. Det arbeides nå med en norsk implementering av en ny forskrift basert på EUs avskogingsforordning, forordning (EU) 2023/1115.
Produkter som omfattes av den kommende forskriften (blant annet gummi og enkelte hud- og skinnprodukter fra storfe) vil bare kunne lovlig importeres og omsettes dersom de
1. er avskogingsfrie (dvs. at produktene ikke er produsert på arealer som har blitt avskoget etter 31. desember 2020),
2. er produsert i samsvar med lovgivningen i produksjonslandet, og
3. er utstyrt med en såkalt "aktsomhetserklæring".
Nærmere om punkt 3 - aktsomhetserklæringer
Aktsomhetserklæringene innebærer at informasjon om produktene må registreres (for å tilfredsstille vilkårene 1 og 2 ovenfor) i EUs informasjonssystem. Disse aktsomhetserklæringene skal være tilgjengelige via tildelte EIRO-numre for senere ledd i distribusjonskjeden. Når det gjelder produksjonskravet er det nødvendig å angi geolokasjonsdata for produksjonssted(er) i EUs registreringssystem. Det vil, basert på EUs informasjonssystem, være mulig å benytte seg av tidligere registrerte aktsomhetserklæringer fra tidligere produksjons- og distribusjonsledd, men man fritas ikke for ansvar dersom det er feil i opplysningene fra tidligere ledd i verdikjeden.
Konsekvenser for bilbransjen
Relevant for bilbransjen er særlig kravene knyttet til import og omsetning av hud- og skinnprodukter fra storfe samt gummi, herunder naturgummi, blandet gummi, nye (pneumatiske) dekk, regummierte dekk eller brukte (pneumatiske) dekk, massiv – eller halvmassivdekk, slitebaner og felgebånd, samt innerslanger av gummi, hvor drivreimer belagt med gummi, gummislanger og rør også omfattes.
I praksis må en norsk bedrift som importerer et produkt omfattet av forskriften fra et annet EU-/EØS land til Norge, og som videreselger produktet i Norge med samme varefortegnelsesnummer, ha et system på plass for å vise og dokumentere tilbørlig aktsomhet. For små og mellomstore bedrifter er det forenklede krav, men også disse vil få forpliktelser etter det nye regelverket.
I EU vil reglene gjelde fra 30. desember 2025 for mellomstore og store bedrifter, og fra 30. juni 2026 for små bedrifter eller såkalte mikroforetak. Den norske forskriften vil trolig tre i kraft noe senere. Overtredelse av regelverket kan føre til (blant annet) overtredelsesgebyr på inntil 15 G (dvs. NOK 1,95 millioner per dagens G-beløp (NOK 130.160,-).