Gå til innhold
The EU wants to make the car industry more competitive  without sacrificing climate targets-1

Bilparken, 2G-nettet og moderne sikkerhetssystemer

Trygghet for fører og passasjerer 

Norge er et av de tryggeste landene å kjøre bil i, og myndighetene har en tydelig visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken.  Arbeidet med trafikksikkerhet skjer på mange plan, og bilprodusentene er blant dem som bruker store ressurser på å utvikle kjøretøyteknologi og moderne sikkerhetssystemer som skal forebygge ulykker – og beskytte fører og passasjerer mot skade ved uventede hendelser. 

Det er grundig vitenskapelig bevist at rask tilgang til medisinsk hjelp har stor betydning for utfallet av bilulykker: Jo fortere og jo mer effektiv en skadd person blir behandlet, desto større er sjansen for at skadene ikke blir dødelige eller medfører langvarige helseproblemer. 

Fra mars 2018 ble eCall et obligatorisk sikkerhetssystem i nye personbiler og lette varebiler. Ulykkesvarslingssystemet sender automatisk en melding til nødetatene ved en ulykke, og deler gjennom meldingen kritisk informasjon om blant annet bilens posisjon og antall passasjerer, som gjør det mulig med rask utrykning til skadestedet.  

Bilde1
jacek-dylag-tERXiNBHWcw-unsplash

700 000 biler rammes av 2G-nedstenging 

Flere studier viser at eCall er av stor betydning for å sikre rask hjelp til hardt skadde i ulykker med bil. DSB skriver på sine hjemmesider at eCall vil kunne redusere nødetatenes responstider med 40% i urbane strøk og 50% utenfor tettbygde strøk - som vil kunne redusere antall dødsulykker med minst 4% og alvorlige ulykker med 6%. Tallene er i tråd med funn fra andre studier som viser at eCall redder liv. 

Transportøkonomisk Institutt har i sin forskning også pekt på at eCall spesielt er viktig i spredtbygde strøk og i eneulykker. Dette skyldes færre muligheter for å ringe nødnummeret og mer alvorlige skader. Mye tyder derfor på at eCall er et viktigere sikkerhetssystem i Norge sammenlignet med andre land som har et mer konsentrert bosettingsmønster. 

Om lag 25 prosent av den norske bilparken (mer enn 700 000 biler) har eCall som er avhengig av 2G-nettet for å fungere. Til tross for dette har Telia varslet at de vil starte nedstengingen av 2G-nettet i løpet av 2025, mens Telenor slukker 2G-nettet 31.12.2027.

Nedstengingen av 2G-nettet i Norge skjer flere år før resten av Europa slukker nettet. I verste fall kan dette innebære at eCall i Norge mister sin funksjonalitet lenge før det finnes tilgjengelige ettermarkedsløsninger for å konvertere eCall som benytter 2G-nettet til 4G/5G.   

Bilimportørenes Landsforening er kritiske til at myndighetene har gitt godkjenning til at Telenor kan slukke 2G-nettet ved utgangen av 2027. Dette til tross for at nedstengingen innebærer at flere hundre tusen biler i Norge mister et system som Samferdselsdepartementet mener er et viktig virkemiddel for å nå målet for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken.

BIL mener myndighetene bør: 

  • Beslutte at 2G-nettet i Norge ikke skal stenges ned før 2G-nettet slukkes i Europa, det vil si i år 2030.

  • Subsidiært: Videreføre drift av 2G-nettet inntil det finnes tilgjengelige rimelige ettermarkedsløsninger på det norske markedet for den delen av kjøretøyparken som er avhengig av 2G for at ulykkesvarslingssystemet eCall skal fungere.

Se våre nyheter innen politikk