Gå til innhold

Prisøkninger grunnet endringer i avgifter


I denne saken gir vi deg oversikt over hvordan du forholder deg til avgiftsendringer når bilen selges på et annet tidspunkt enn dato for utlevering og betaling.

Tidligere i høst understreket BIL at det er  uaktuelt å støtte eller på annen måte stille seg bak en gradvis nedtrapping av merverdiavgiftsfritaket fra 2026. Det kan likevel komme endringer i avgiftsregimet for biler. Derfor kan det være lurt å tenke gjennom hva som – worst case - kan skje dersom man har solgt en bil under ett avgiftsregime, men hvor det ved leveranse av bilen og betaling fra kunde, har blitt endringer og et nytt avgiftsregime. 

Dersom man bruker NBFs standardvilkår er disse tydelige på (etter siste oppdatering) at "merverdiavgift, engangsavgift/omregistreringsavgift og eventuelle andre offentlige avgifter påløper med den til enhver gjeldende avgiftssats som måtte gjelde på leverings-/registreringstidspunktet". 

Selv om det har vært spekulert i om dette vilkåret kan være urimelig og/eller om vilkåret kan være i strid med kravene om informasjon i forbrukeravtaler etter avtaleloven § 38 b, så vil det – dersom vilkåret står seg i henhold til reglene nevnt over - anses som del av avtalen med kunden, og endring i avgifter vil da være kundens risiko. 

Regulering ved forsinkelser 

Det neste spørsmålet er hvordan man forholder seg til en situasjon der en  kjøpekontrakt inngås f.eks. høsten 2026, med avtalt leveringsdato mot slutten av året, f.eks. i uke 49-51/2026 - med etterfølgende forsinkelse fra fabrikk, eller fabrikks underleverandør, som er utenfor forhandlers, importør og fabrikkens kontroll og som gjør at levering ikke kan skje før i 2027, og hvor avgiftsregimet har blitt endret fra 1. januar 2027. Hva vil gjelde da? 

I slike situasjoner må importør og forhandler være veldig nøye og pro-aktive i sin informasjon til kunde(r). Dersom man gjør alt riktig i henhold til forbrukerkjøpslovens krav kan man unngå heving eller erstatningskrav for å dekke merkostnaden. Men om man ikke følger regelverket kan det også lede til motsatt resultat, det vil si at man må enten akseptere heving eller akseptere å dekke avgiftskravet som økonomisk tap som følge av forsinkelsen. 

Dette er det greit å være kjent med. Man bør derfor sørge for at man som importør (og forhandler) har gode og solide rutiner på plass for slike eventuelle situasjoner. 

 

Se våre nyheter