BIL har jobbet tett opp mot Stortinget etter at regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2026.
Supertydelig budskap til Stortinget om bilavgiftene i 2026
BIL har jobbet tett opp mot Stortinget etter at regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2026.
De siste ukene har det vært hektisk møteaktivitet og skytteltrafikk mellom våre kontorer og Stortinget i forlengelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Målet har vært å bevisstgjøre flest mulig politikere på de negative, utilsiktede konsekvensene av forslaget om å gjøre en moderne, trygg og utslippsfri personbil 50 000,- dyrere «over natten» fra 1.januar 2026.
En samlet bilbransje ble tatt på sengen da regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett for neste år i midten av oktober. Regjeringens brå og overraskende avgiftssjokk på elbiler fra 1.januar neste år var verken varslet eller kjent på forhånd, og medfører stor grad av uforutsigbarhet for både bransjen og forbrukerne.
Like overraskende var det at regjeringen gjennom neste års statsbudsjett varsler full utfasing av den gjenværende momsgrensen fra 2027. I tillegg ønsker regjeringen å legge om engangsavgiften for biler med forbrenningsmotor på en måte som baner vei for at også elbilene kan bli underlagt dette avgiftssystemet om noen år.
Omfattende påvirkningsarbeid
BIL har alene, og i samarbeid med de andre bransje- og forbrukerorganisasjonene på bilområdet, vært tydelig på behovet for forutsigbarhet i avgiftspolitikken. Vi har verken blitt møtt på dette av regjeringen, eller på kravet om en gradvis nedtrapping av de gjenværende kjøpsfordelene når det gjelder elbiler. Dette har medført et omfattende påvirkningsarbeid de siste ukene med deltakelse på budsjetthøringer i Stortinget, en rekke 1:1 møter med sentrale politikere, samt et høyt trykk i media.
Fortsatt 2 millioner diesel- og bensinbiler
I alt vårt påvirkningsarbeid har vi vært overtydelige på at regjeringens avgiftspolitikk verken gagner klimaet, samfunnet eller alle som har sitt daglige virke i bilbransjen. Vi har i vår politiske kommunikasjon særlig lagt vekt på å frem at:
- Regjeringens avgiftspolitikk innebærer en plutselig, kraftig og usosial avgiftsøkning gjennom 2026 og 2027 som gjør en vanlig personbil drøyt 125 000,- dyrere på kort tid. Endringer i bilavgiftssystemet må skje på en forutsigbar og rettferdig måte.
- Vi har også vært tydelige på at det fortsatt er 2 millioner diesel- og bensinbiler på norske veier. Manglende modernisering av personbilparken gjør det vanskelig å nå våre nasjonale og internasjonale forpliktelser på klimaområdet, og står i veien for ytterligere reduksjon av klimagassutslipp innen veitrafikken – den største utslippskilden innen ikke-kvotepliktig sektor. God klimapolitikk innebærer å legge til rette for økte – ikke reduserte – insentiver for kjøp av utslippsfrie personbiler.
- Dagens bilavgiftssystem henger igjen fra tiden da alle bilene hadde forbrenningsmotor. I vår dialog med politikerne har vi tatt til orde for en helhetlig gjennomgang av avgiftene ved kjøp og bruk av bil. Dette er en oppgave som har for stor nærings- og samfunnsmessig betydning til at den kan overlates til embetsverket i Finansdepartementet alene. Årets forslag til statsbudsjett viser dette med all tydelighet.
Hva blir utfallet av budsjettforhandlingene?
I løpet av kort tid går man i gang med budsjettforhandlingene mellom Arbeiderpartiet og de andre rødgrønne partiene på Stortinget. Vi er bekymret for at alle partiene som samles rundt forhandlingsbordet, har en rekke dyre valgløfter som skal finansieres. Dette gjør det krevende å vinne frem med kravet om å reversere regjeringens foreslåtte økninger i bilavgiftene.
Samtidig har vi et minnelig håp om at Stortinget vedtar å utsette innføringen av redusert momsgrense til 1.april.
Gradvis utfasing av momsgrensen over flere år
Vi setter også vår lit til Stortinget pålegger regjeringen å redusere den gjenværende momsgrensen (på 300 000,-) gradvis over årene 2027, 2028 og 2029. Dette vil ikke koste staten noe i tapte avgiftsinntekter neste år. Samtidig sitter det nok langt inne for Arbeiderpartiet å gå med på et slikt vedtak i forhandlingene om neste års statsbudsjett.
Stor usikkerhet ut november
Det er også viktig for oss å minne om at det er stort sprik mellom de rødgrønne partiene når det gjelder synet på bilens plass i samfunnet generelt, og bilavgiftspolitikk spesielt. For Senterpartiet er reduserte bruksavgifter på bensin- og dieselbiler overordnet en offensiv elbilpolitikk. For SV er det motsatt. Samtidig er MDG ikke spesielt opptatt av bilistens ve og vel i det hele tatt. Dette innebærer stor usikkerhet ut hele november med hensyn til hva som blir de endelige rammebetingelsene for bilbransjen neste år. Dersom du tenker at dette er helt håpløst, ja så kunne vi ikke vært mer enig!