BIL fortsetter arbeidet med 2G-saken gjennom høsten 2025. Foto: Telenor/Martin Fjellanger.
Vellykket rådslag med tungbil-medlemmene om elektrifiseringen av nyttekjøretøyparken
BIL inviterte tungbil-medlemmene til felles rådslag om elektrifisering av nyttekjøretøyparken.
Bilimportørenes Landsforening inviterte nylig tungbil-medlemmene og resten av verdikjeden for nyttekjøretøy til felles rådslag om hvordan man øker elektrifiseringen av tungtransporten. Det ble gode diskusjoner og viktig erfaringsdeling på tvers av aktører som alle er gjensidig avhengig av hverandre.
Regjeringen slår i statsbudsjettet for 2026 fast at elektrifisering av lastebilflåten er det viktigste tiltaket innen veitrafikk for å nå Norges klima- og miljømål. Myndighetene er samtidig tydelige på at målet om at alle tunge kjøretøy skal være nullutslipp eller biogass i 2030 står ved lag.
Viktig hovedspørsmål
Med dette som bakteppe inviterte BIL medlemmene innen tungbil til en felles workshop sammen med ladebransjen, representanter for lastebileierne (NLF) og transportkjøperne (Virke). I tillegg var Elbilforeningen invitert med. Hovedspørsmålet for diskusjonen var: Hva skal til for å lykkes med å øke andelen elektriske lastebiler på norske veier, og hvilke regulatoriske barrierer står i veien for å nå myndighetenes 2030-mål?
Spørsmålet avledet en god diskusjon på tvers av representantene for de ulike delene av verdikjeden for elektrifisering av tungtransporten. Gjennom diskusjonen ble det gitt tydelig støtte til at man i større grad bør være nyansert med hensyn til hvilke deler av tungtransporten man bør ha som mål å elektrifisere først, og at dette først og fremst bør være nærtransporten. Samtidig er man enige om at det ikke nødvendigvis er et enkeltstående virkemiddel, men summen av ulike ordninger og tiltak, som er viktige for å stimulere til økt etterspørsel etter elektriske lastebiler. Dette innebærer både støtteordninger, tiltak for kompetanseheving blant bileiere, samt tilrettelegging for økt utbygging av ladetilbud både langs vei og ved terminal/depot.
Økt volum viktig for ladebransjen
Fra ladebransjens side ble det tydelig understreket at økt volum av el-lastebiler er den viktigste faktoren av betydning for økt markedsdrevet utbygging av ladetilbud langs vei. Samtidig vil effektleddet i nett-tariffen innebære en kostnadsulempe i forbindelse med etablering av ladetilbud i startfasen når ladevolumet er begrenset. Tilsvarende kan også tilgang på areal og høye kostnader i forbindelse med strømfremføring (anleggsbidrag) være barrierer for utbygging av et bedre ladetilbud for tungbil.
BIL vil i tiden som kommer prioritere å følge opp innspillene som fremkom i workshopen, og legge til rette for ytterligere dialog på tvers av relevante aktører som er viktige for å nå myndighetenes mål om at alle nye lastebiler skal være nullutslipp/biogass i 2030.