Gå til innhold

- Superviktig pulsmåler på bilbransjens arbeidsmiljø og trivsel

BILs og NBFs årlige trivselsundersøkelse deles i dag med alle medlemmene i de to organisasjonene. 

I dag (14.oktober) deles NBF og BILs årlige trivselsundersøkelse med alle medlemmene i de to organisasjonene. Målet er å ta pulsen på bilbransjens arbeidsmiljø og kartlegge medarbeidernes trivsel i en bransje der det fortsatt er noen uløste utfordringer å ta tak i.

- Vår felles oppfordring til alle arbeidsgivere er tydelig: Del undersøkelsen med alle medarbeidere, og sørg for at alle ansatte gis tid og anledning til å besvare undersøkelsen. Svarene og innsikten som undersøkelsen gir er viktig for en samlet bransje!


Den tydelige oppfordringen kommer fra administrerende direktør Stig Morten Nilsen i NBF og Harald J. Andersen, direktør i BIL. Sammen kan de glede seg over at stadig flere medarbeidere deltar i bilbransjens store fellesundersøkelse knyttet til arbeidsmiljø og trivsel. På to år har det vært en økning i antall respondenter på hele 38 prosent, og i fjor var det 1520 medarbeidere i bilbransjen som besvarte Trivselsundersøkelsen. I år er målet å øke antall respondenter ytterligere:

- For en samlet bransje er det viktig å sørge for at alle medarbeidere opplever arbeidsmiljøet som trygt og godt. Gjennom undersøkelsen fanger vi opp utfordringsområdene som bransjen fortsatt må jobbe mer med for å bevare og forsterke egen konkurransekraft ytterligere, og som har direkte betydning for forhold som rekruttering, jobbnærvær, mangfold og produktivitet. Dette gjør undersøkelsen til et av bilbransjens viktigste fellesverktøy innenfor et område som berører alle ansatte uavhengig av funksjon og stilling i næringen, sier Stig Morten Nilsen.

 

Flere utfordringsområder 

Gjennom fjorårets Trivselsundersøkelse fremkom det at bilbransjens medarbeidere i all hovedsak opplever høy trivsel og medarbeidertilfredshet. På enkelte områder er det imidlertid fortsatt noen uløste utfordringer:

  • Det var en svak økning fra 2023 til 2024 i antall personer som rapporterte at de hadde observert mobbing og trakassering. Flere oppga også at de selv hadde opplevd mobbing og trakassering sammenlignet med året før.

  • Mange ansatte, herunder spesielt de yngre aldersgruppene, etterlyste gjennom fjorårets undersøkelse mer fokus hos arbeidsgiverne på rettferdighet og utviklingsmuligheter.

  • I tillegg synliggjorde fjorårets undersøkelse at bilbransjen fortsatt har utfordringer knyttet til liten grad av mangfold, og med en svak samlet kvinneandel.

- Gjennom årets undersøkelse er vi opptatt av å kartlegge om utfordringsbildet har endret seg siden i fjor, eller om det fortsatt er behov for mer fokus og flere systematiske tiltak på områdene som pekte seg ut i 2024undersøkelsen. På bransjenivå har vi arrangert flere møter, synliggjort gode tiltak i bransjen, samt lansert Omvendt Mentorprogram med oppstart i høst. Vi håper dette er initiativ som over tid vil bidra til å redusere utfordringene som fremkom gjennom fjorårets undersøkelse, og som er av direkte betydning for den opplevde trivselen i bransjen, sier Stig Morten Nilsen.

Nulltoleranse for mobbing og trakassering 

 Nilsen er samtidig opptatt av at temaene som Trivselsundersøkelsen dekker, også er viktige på enkeltbedriftsnivå.

- La meg også slå tydelig fast at hver enkelt arbeidsgiver har et selvstendig ansvar for å jobbe systematisk med eget arbeidsmiljø, og at det spesielt er viktig å bruke tilstrekkelig tid og ressurser på å forebygge og forhindre situasjoner med mobbing og trakassering. Dette bør og skal det være absolutt nulltoleranse for i hele bilbransjen, sier Stig Morten Nilsen.


Opptatt av bilbransjens arbeidskraftsutfordring 

Bilbransjen har over tid rapportert om store utfordringer med å få tak i nok kvalifisert arbeidskraft. Søkertallene til bilfag viser at bransjen også fortsatt har en jobb å gjøre med å friste flere til å velge utdanningsløp som kvalifiserer til en karriere i bransjen. Både NBF og BIL er opptatt av at Trivselsundersøkelsen skal være et viktig hjelpemiddel i arbeidet med å håndtere og løse deler av bilbransjens arbeidskraftsutfordring på sikt.

- I løpet av de nærmeste årene vil kampen om den tilgjengelige arbeidskraften hardne ytterligere til i møte med et stort demografisk skift i befolkningen. Dette vil også påvirke bilbransjen, all den tid vi konkurrerer om mange av de samme talentene som resten av næringslivet også vil ha tak i.

Funnene fra Trivselsundersøkelsen gir oss viktig innsikt som setter oss i stand til å forstå mer om hvordan vi skal lykkes med å gjøre bransjen mer attraktiv både for dem som allerede er i bransjen, og for dem som vurderer bransjen. Dette er viktig innsikt som hele bilbransjen bør være opptatt av sett i sammenheng med at det har direkte betydning for næringens videre vekst- og inntjeningspotensial, sier direktør i Bilimportørenes Landsforening Harald J. Andersen.

 
Om undersøkelsen

NBF og BILs trivselsundersøkelse gjennomføres i tidsrommet 14.oktober – 24.oktober i 2025 form av en elektronisk spørreundersøkelse rettet mot alle ansatte i organisasjonenes medlemsbedrifter. Undersøkelsen er kvalitetssikret av Moment og tar om lag 5 minutter å gjennomføre. Alle respondenter er anonyme.

Hovedfunnene fra undersøkelsen presenteres på Bilbransjens dager 25.november. I tillegg kan hver enkelt medlemsbedrift bestille en rapport med funn fra egen virksomhet så fremst der er tilstrekkelig antall respondenter som har besvart undersøkelsen på enkeltvirksomhetsnivå.

NBF og BIL understreker at Trivselsundersøkelsen ikke vil være til erstatning for å jobbe systematisk med arbeidsmiljøkartlegging i egen virksomhet.

Se våre nyheter

Bilimportørenes Landsforening inviterte de nordiske søsterforeningene til felles nordisk møte i Oslo forrige uke.