Gå til innhold

Kronikk: Bilbransjen viser vei i den sirkulære økonomien

Bilbransjen forbindes ofte med utslipp, forbruk og fossilt drivstoff. Men sannheten er en ganske annen. 

I dag er flere enn ni av ti nye personbiler elektriske. I tillegg er bilbransjen en av de mest erfarne bransjene i Norge når det gjelder sirkulær økonomi. I snart 20 år har bilbransjen hatt produsentansvar – som betyr at vi har tatt ansvar for biler fra livets begynnelse til siste skrue. Gjennom selskapet Autoretur sørger vi for at 98% av bilen blir gjenvunnet og at miljøskadelig avfall håndteres forsvarlig.


Den regjeringsoppnevnte ekspertgruppen som denne uken la frem sine anbefalinger for å akselerere overgangen til en sirkulær økonomi, er tydelig på at produsentansvar er et effektivt virkemiddel – og at det må tas i bruk i langt større grad enn i dag. Det er en viktig konklusjon. Erfaringene viser nemlig at produsentansvar gir resultater i praksis – og bilbransjen er et av de beste eksemplene på hvordan dette kan fungere når det er riktig innrettet.


Produsentansvar innebærer at produsenter og importører har ansvar for produktene sine også etter at de er blitt avfall. Det er et virkemiddel som reduserer miljøbelastning, øker ressursutnyttelsen og fremmer bedre produktdesign. I Norge har vi brukt dette virkemiddelet i over 25 år – og bilbransjen har vært en av pionerene.


Men bilbransjens rolle stopper ikke der. Overgangen til elektriske kjøretøy, ny teknologi og endrede mobilitetsløsninger gjør at vi nå står foran en ny bølge av sirkulær verdiskaping. Høyenergibatteriene, som er spesielt viktige i det grønne skiftet, er et godt eksempel på det. I 2024 ble over 1 200 tonn batterier levert inn til gjenvinning eller ombruk. 


Ombruk av deler, sporing av materialer og bærekraftig design vil prege bransjen i årene som kommer. Det gjør bilbransjen til en nøkkelaktør i utviklingen av fremtidens sirkulære Norge.


Produsentansvar er ikke hele svaret, men det er et solid fundament. Det gir tydelige roller, langsiktig ansvar og sterke insentiver til innovasjon. Når produsenten vet at ansvaret ikke slutter ved salg, men fortsetter til produktets sluttfase, skapes nye løsninger – og bedre produkter.
Produsentansvar er en viktig del av EUs strategi for å oppnå en mer sirkulær økonomi. Norge må gjøre det samme: Utvide produsentansvaret til flere produktområder, forenkle regelverket og sikre tett samarbeid mellom myndigheter og næringsliv.


Norge har store muligheter i den sirkulære økonomien. Hvis vi skal gripe dem, må vi forsterke virkemidlene som virker – og lytte til bransjene som har gjort jobben i praksis. Bilbransjen har gått opp løypa. Nå er vi klare for å ta en enda større rolle.


Produsentansvar er ikke bare avfallshåndtering. Det er en modell for fremtidens bærekraftige verdikjeder. Den bør få en sentral plass i virkemiddelpakken som nå utformes. 

 

KIL-2381_2048px_sRGBHarald J. Andersen
Direktør, Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Se våre nyheter