Norske utslipp går ned – og elbilpolitikken er en viktig forklaring.
Elbilpolitikken virker – men vi er ikke i mål, advarer BIL-direktøren
Norske utslipp går ned – og elbilpolitikken er en viktig forklaring. I et møte med Finansdepartementet forrige uke ba BIL om at innsatsen videreføres og styrkes i årene fremover.
Statens vegvesen kunne nylig melde at klimagassutslippene fra veitrafikken sank med 6,1 prosent i 2024.
- Det er svært gode nyheter – og et tydelig bevis på at kraftfull, langsiktig og målrettet elbilpolitikk virker. Elbilene står for den største reduksjonen i klimagassutslippene, og med en elbilandel på hele 93 prosent i nybilsalget så langt i år, er det ingen tvil om at nordmenn virkelig har tatt steget over til nullutslipp, sier Harald Andersen, direktør i BIL.
Samtidig advarer BIL-direktøren mot å tro at vi er i mål. Fortsatt har syv av ti biler på norske veier en bensin- eller dieseltank.
- Skal vi nå klimamålene våre, må elbilpolitikken ikke bare videreføres – den må også forsterkes der det trengs mest, sier Andersen.
Felles budskap til Finansdepartementet
Sammen med Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Norges Automobil-Forbund (NAF) møtte BIL forrige fredag Finansdepartementet med et tydelig budskap til arbeidet med statsbudsjettet for 2026: Norge må holde trykket oppe i omstillingen til nullutslipp – både for person- og nyttekjøretøy.
Sammen spilte de tre organisasjonene tre klare prioriteringer:
- Behold momsfritaket for elbiler under 500 000 kroner. Det gir reelle utslippskutt og gjør trygge, prisgunstige nullutslippsbiler tilgjengelige for flere.
- Innfør kraftfulle og ubyråkratiske virkemidler for utslippsfrie varebiler og lastebiler. Næringstransporten må også gjennom en grønn omstilling.
- Sørg for forutsigbarhet og tidlig varsling av endringer i avgiftspolitikken. Det er avgjørende for både innbyggere og næringsliv som skal planlegge bilvalg og investeringer.
- Vi må gjøre det lett å velge rett
BIL vil fortsette å jobbe for rammebetingelser som gjør det enkelt, lønnsomt og attraktivt å velge nullutslippsbiler – både for privatpersoner og næringsliv.
- Vi har kommet langt, men vi er ikke i mål. Skal vi lykkes med å kutte utslippene fra transportsektoren ytterligere, trenger vi en politikk som både støtter opp under den positive utviklingen og fjerner barrierene som fortsatt står i veien for mange, avslutter Andersen.