Statens vegvesen foreslår nå å åpne for bruk av aerodynamiske førerhus også for lange vogntog.
Åpner for mer energieffektive vogntog
Statens vegvesen foreslår nå å åpne for bruk av aerodynamiske førerhus også for lange vogntog. - En viktig seier for både klima og drivstofføkonomi, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har i lang tid vært en pådriver for at moderne og energieffektive lastebiler med aerodynamisk front skal kunne tas i bruk også på de lengste vogntogene. Nå foreslår Statens vegvesen en forskriftsendring som åpner for nettopp dette – og sender forslaget ut på høring.
– Dette er svært gledelig, og det skjer ikke en dag for tidlig, sier Harald J. Andersen, direktør i BIL.
Bilimportørenes Landsforening har sammen med medlemmer og Norges Bilbransjeforbund (NBF) jobbet systematisk over tid for å få på plass denne endringen.
Gammelt regelverk har vært bremsekloss
– Teknologien er tilgjengelig, men har til nå blitt holdt tilbake av regelverket. At myndighetene nå følger opp, er et viktig steg i riktig retning for en mer effektiv og klimavennlig veitransport, sier Trond Helge Myrvang, servicemarkedssjef i BIL.
Aerodynamiske førerhus er konstruert for å redusere luftmotstand, noe som gir lavere drivstofforbruk og lavere utslipp. Slike førerhus har vært tillatt på vogntog opptil 19,50 meter siden 2020, men har inntil nå vært forbudt for modulvogntog og andre lengre kjøretøykombinasjoner.
Vil redusere utslipp
– Dette har vært en reell utfordring for flere av våre medlemmer. Det er unødvendig å bremse tilgang på ny teknologi som både gir lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi, sier Myrvang.
BIL peker på at bilprodusentene allerede har utviklet og typegodkjent biler med aerodynamiske førerhus, men at den praktiske bruken har vært begrenset i Norge. I Sverige ble tilsvarende regelverksendringer innført allerede i 2020.
– Denne saken illustrer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen. Sverige ligger noen år foran oss, så det er på tide at vi i Norge også kan tilrettelegge for lavere utslipp fra tungtransporten gjennom en enkel forskriftsendring, avslutter Andersen.
Forslaget er nå sendt ut på høring, med frist for innspill om 8 uker. BIL vil levere et innspill til støtte for forslaget og oppfordrer øvrige aktører i bransjen til å gjøre det samme.