Gå til innhold

Etterlyser tydeligere virkemidler for nyttekjøretøy

Revidert nasjonalbudsjett (RNB), som ble lagt frem forrige uke, inneholdt ingen nye tiltak for å få fart på overgangen til nullutslipps nyttekjøretøy. Det bekymrer Bilimportørenes Landsforening (BIL).

– Hvis vi skal kutte utslippene i tråd med Norges klimamål, må vi få fart på utskiftingen av vare- og lastebiler. Her går det altfor sakte, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL.

Godt på vei med personbilene – nyttekjøretøyene henger etter

Elektrifiseringen av personbilparken er en norsk klimasuksess. Mer enn 90 prosent av nye personbiler som selges er nå elektriske. Dette har bidratt til betydelige utslippskutt de siste årene.

– Det er viktig at regjeringen i RNB videreførte momsfritaket for elbiler under 500 000 kroner. Det skaper forutsigbarhet for forbrukerne, sier Andersen.

Men for vare- og lastebilene er bildet et helt annet.

– Tall fra Statens vegvesen viser at tungtransporten står for hele 8–9 prosent av Norges samlede klimautslipp. Her er utviklingen altfor treg, og vi er langt unna å nå målene for 2030, sier Andersen.

Etterlyser handling


Bilimportørenes Landsforening mener det trengs langt tydeligere og mer treffsikre virkemidler for å få utskiftingen i gang – både for varebiler og tunge kjøretøy.

BIL peker på tre hovedprioriteringer:

  • Investeringsstøtte: Enkelt og forutsigbart støtteordning for kjøp av nullutslipps vare- og lastebiler
  • Infrastruktur: Raskere utbygging av lade- og fylleinfrastruktur 
  • Forutsigbarhet: Klare signaler fra myndighetene om hva som kommer, og når


– Bransjen er klar. Teknologien er her. Det som mangler, er en virkemiddelpakke som gjør det mulig og attraktivt å velge nullutslippsteknologi. Uten det risikerer vi at overgangen til nullutslipp stopper opp i de tyngste segmentene, sier Andersen.

Fortsetter arbeidet mot statsbudsjettet

BIL vil fremover jobbe videre med saken – og vil fortsette å spille inn konkrete forslag til myndighetene.

– Vi forventer at det kommer noen tiltak i statsbudsjettet. Nyttekjøretøyene må med hvis vi skal lykkes med klimamålene. Vi kan ikke løse dette med personbiler alene, avslutter Andersen.


Se våre nyheter