Gå til innhold

Fra fossilt til elektrisk – slik endres Norges nyttekjøretøypark

Nyttekjøretøy spiller en nøkkelrolle i å binde Norge sammen. Stadig flere av nyttekjøretøyene på norske veier er nå elektriske, men utviklingen går ikke raskt nok.
Norge er et land preget av store avstander, varierende klima og dramatisk topografi. For å holde samfunnet i gang – fra matleveranser i nord til kollektivtransport i hovedstaden – er det avgjørende med et godt tilbud av lastebiler, busser og varebiler. 

Per slutten av april utgjør elbilandelen for varebiler 43% og totalsalget endte på om lag 7800 biler, noe som er en nedgang på 15 % sammenlignet med samme periode i fjor. For lastebiler over 16 tonn var elbilandelen på 8,4 % og totalsalget endte på drøyt 1400 biler, som er en nedgang på nær 17 %.


Se BIL sin nettside over salg av nyttekjøretøy basert på OFV tall: Bilen i Norge

Nytten av nyttekjøretøy

Hver dag ruller tusenvis av lastebiler, busser og varebiler på norske veier. Enten det er en liten varebil som leverer post i distriktene, eller en stor semitrailer som transporterer varer mellom byer, er de uunnværlige for logistikken i hele landet. Busser sikrer også mobilitet for befolkningen, spesielt i regioner hvor kollektivtilbudet er avgjørende for at folk skal kunne jobbe, handle og gå på skole.

I et land som Norge, der avstander mellom tettsteder kan være store og befolkningstettheten lav utenfor de største byene, er pålitelige transportløsninger livsnødvendige. Vare- og godstransport holder næringslivet i gang, sørger for at butikkhyllene er fulle, og at produksjonsbedrifter får levert råvarer og sendt ferdige produkter ut til markedene.

Grønt skifte og effektivisering

Transportsektoren er i dag inne i en stor endringsprosess, og både produsenter og transportører i Norge er aktive pådrivere og viktige bidragsytere til det grønne skiftet. Per i dag står lastebiltrasport for hele 8-9 % av Norges samlede klimautslipp, ifølge Statens vegvesen. Utslippsfrie lastebiler inkludert elektriske lastebiler (BEV – Battery Electric Vehicles) er imidlertid på full fart inn i markedet, særlig i bynære områder og på kortere ruter der ladeinfrastruktur er på plass. Dette vil bidra positivt til reduserte klimagassutslipp ved bruk.

Elektrisk kan være konkurransedyktig

Beregninger fra Grønt Landtransportprogram viser at en elektrisk langtransportlastebil som kjører 90 000 kilometer i året, faktisk kan ha lavere totale eierkostnader (Total Cost of Ownership, TCO) enn en tilsvarende fossil lastebil. Men for kostnadene ved den elektriske lastebilen skal være lavere enn den fossile må nær 70 prosent av ladingen foregå på depot – og under visse forutsetninger:


•    2 kr kWh depotlading
•    5 kr kWh underveislading 
•    60 % av merkostnad i støtte fra Enova


Med disse forutsetningene vil TCO for den elektriske lastebilen utgjøre omtrent 96 % av kostnaden for en tilsvarende dieselbil. Med andre ord: elektrisk kan under visse forutsetningene være lønnsomt sammenligner med fossil. Grafen nedenfor viser beregninger på hvordan kostnadene ved elektrisk lastebil vil være ved ulik grad av deponilading:   

Kilde: Grønt Landtransportprogram
Kilde: Grønt Landtransportprogram

Norge – et naturlig laboratorium for elektriske nyttekjøretøy


Norges spesielle geografiske og klimatiske forhold gjør landet til et perfekt testområde for utvikling av elektriske nyttekjøretøy. Slik personbilmarkedet i Norge de siste ti årene har vært et globalt forbilde for utrulling av elbiler, har landet nå muligheten til å lede an også på tyngre elektriske kjøretøy.


Bratte fjelloverganger, iskalde vintre, og skiftende vær krever robuste løsninger. En elektrisk lastebil som fungerer godt i Norge, vil sannsynligvis kunne klare seg i de fleste andre markeder. Nettopp derfor ser vi at både nasjonale og internasjonale produsenter bruker Norge som et testmarked for sine nye elektriske busser, varebiler og lastebiler.


Kraftfulle, forutsigbare og ubyråkratiske virkemidler -også for nyttekjøretøy


Det at staten støtter overgangen til el for lastebiler med insentiver som Enova-tilskudd, fritak for bompenger og avgiftsfordeler, gjør også landet ekstra attraktivt for pilotprosjekter. Flere aktører rapporterer at erfaringene fra Norge hjelper dem å forbedre batteriteknologi, rekkevidde, energieffektivitet og vinterdrift.


For elektriske varebiler støtter BIL at disse skal få tilgang kollektivfeltet som en prøveordning for å stimulere økt salg. Se vårt høringsinnspill her:
BIL ønsker å la elektriske nyttekjøretøy kjøre i kollektivfelt

Se våre nyheter