Gå til innhold

Stortinget øker ambisjonene - men hva med virkemidlene?

I forliket om revidert nasjonalbudsjett vil Stortinget sette et nytt og mer ambisiøst mål for når alle nye varebiler i Norge skal være nullutslippskjøretøy. Det nye målet skal fremmes i statsbudsjettet for 2026.

Selv om det ikke er satt noe konkret årstall i forliket, understreker Stortinget at målet skal «innebære en styrking av dagens ambisjonsnivå».

– Ambisjon uten handling hjelper ingen


– Vi registrerer at ambisjonsnivået skal økes, og det er positivt. Men dette går ikke av seg selv. Skal målet bli mer enn gode intensjoner, må det følges av sterkere og flere positive virkemidler, sier BIL-direktør Harald J. Andersen.

Ferske tall viser at 45 % av nybilsalget på varebilsiden så langt i år er nullutslipp. Fortsatt kjører 9 av 10 varebiler på norske veier på diesel. Det illustrerer utfordringer vi står overfor, sier Andersen.   

– Bedrifter bytter ikke varebilparken på dagen. Jo sterkere og tydeligere virkemidlene blir, desto raskere vil utskiftingen skje, understreker Andersen.

BILs oppfordring til regjeringen

BIL-direktøren sier Stortinget må lære av elbilsuksessen for personbil, men minner om at det vil kreve en annen virkemiddelbruk enn det som er blitt gjort på personbilsiden.


– Vi trenger en helhetlig handlingsplan som gjør det attraktivt å velge nullutslipp. En slik pakke må kombinere både økonomiske insentiver, infrastruktur og reguleringer, sier Andersen.

Se våre nyheter