Bilimportørenes Landsforening forventer at myndighetene rydder opp i avgiftsregelverket som gjør at Ford Motor Norge risikerer en avgiftssmell ved donasjon av førproduksjonsbiler.
Samfunnet har alt å tjene på at myndighetene finner en rask løsning på problemet
Bilimportørenes Landsforening forventer at myndighetene rydder opp i avgiftsregelverket som gjør at Ford Motor Norge risikerer en avgiftssmell ved donasjon av førproduksjonsbiler.
- Det fremstår som fullstendig meningsløst at en bilimportør som ønsker å donere førproduksjonsbiler til undervisnings- og opplæringsformål, skal risikere å måtte sitte igjen med en stor avgiftsregning i forbindelse med en slik gave. Regjeringen kan enkelte ordne opp i dette ved å fatte et vedtak eller gjøre en forskriftsendring som innebærer fullt avgiftsfritak i denne typen saker, sier Harald J. Andersen, Direktør i Bilimportørenes Landsforening.
Biler uten markedsverdi
Det var tidligere i dag at E24 slapp nyheten om at Ford Motor Norge har fått beskjed fra Tolletaten om at selskapet risikerer å måtte betale merverdiavgift på førproduksjonsbilene som de ønsker å donere til videregående skoler som tilbyr bilfag. Dette til tross for at førproduksjonsbilene i realiteten ikke har noen markedsverdi, og verken vil kunne registreres eller selges i Norge ettersom de er produsert som testbiler før ordinær produksjon av en ny kjøretøyserie. Det er heller ikke knyttet noen form for motyelse av økonomisk verdi i forbindelse med donasjonen.
Fra produsentens side er bilene allerede nedskrevet til null, og alternativet til import og donasjon, er kondemnering gjennom gjenvinning hos fabrikk.
Store samfunnsgevinster
Bilimportørenes Landsforening har løpende kontakt med sitt medlem Ford Motor Norge i forbindelse med saken, og har også nær dialog med det politiske miljøet i håp om å finne en smidig løsning på avgiftsproblematikken:
- Dette er en sak der vårt medlem etter beste evne ønsker å utvise samfunnsansvar i en tid med anstrengt økonomi for mange skoleeiere. Nå må politikerne vise handlekraft og sørge for at denne saken finner sin løsning, ettersom det er vinn-vinn for alle parter dersom skolene kan motta førproduksjonsbilene som Ford Motor Norge ønsker å gi som gave. Dette er biler som er verdifulle og viktige i undervisnings- og opplæringssammenheng, men som ellers ikke har noen markeds- eller bruksverdi. Dette må tas hensyn til i forbindelse med avgiftsvurderingen, sier Harald J. Andersen.
Kan berøre flere medlemmer
Harald J. Andersen understreker at Bilimportørenes Landsforening har flere medlemmer som potensielt sett også rammes av de samme avgiftsutfordringene som Ford Motor Norge. Andersen mener dette innebærer at en eventuell regelverksendring må omfatte alle lignende saker som den E24 omtaler i dag.
Teknologisk skift krever ny kompetanse
Harald J. Andersen er også opptatt av at myndighetene må finne en løsning på avgiftsproblematikken sett i lys av det pågående teknologiskiftet innen bilparken:
- Nærmere 100 prosent av alt nybilsalget består nå av elektriske personbiler i tråd med Stortingets tydelige mål om å bringe utslippene fra veitrafikken ned. Sett i sammenheng med dette, er det viktig at myndighetene også bidrar til at fremtidens teknikere og mekanikere har tilgang på moderne og relevant opplæringsmateriell som setter dem best mulig i stand til å møte hverdagen som venter etter endt utdanning. Dette er noe våre medlemmer ønsker å samarbeide med myndighetene om, men da må det skje på en måte som gjør at man ikke risikerer å sitte igjen med en stor avgiftsregning i etterkant, fastslår Andersen.
Vinn-vinn-vinn sak
Bilimportørenes Landsforening mener saken rundt donasjon av førproduksjonsbilene i utgangspunktet er en vinn-vinn-sak for alle, men at avgiftskomplikasjonene nå gjør den til det motsatte:
- Det er bra av hensyn til både elevene, skolene og miljøet at førproduksjonsbilene kan brukes til utdanning og opplæring, fremfor at de blir kondemnert. Samfunnet har alt å tjene på at man så raskt som mulig finner en løsning i denne saken, sier Harald J. Andersen.