Bilimportørenes Landsforening styrker laget og har ansatt Iman Winkelman (41) som ny leder for næringspolitikk og analyse.
Slik kan elbilen bli en ressurs for strømnettet og beredskap
Økt elektrifisering og økende etterspørsel etter strøm legger stadig større press på strømnettet – både i Norge og i våre naboland.
Samtidig vokser batterikapasiteten i elbilparken raskt. Kan elbiler i fremtiden spille en rolle som energibuffer – og ikke minst - som midlertidig strømkilde i beredskapssituasjoner?
En fersk analyse fra Mobility Denmark, som er BILs danske søsterorganisasjon, peker på nettopp dette: Elbiler kan bli en nøkkelressurs i fremtidens energisystem – både ved å avlaste nettet og sikre strømforsyning i kritiske situasjoner.
– Det er et stort potensial i å bruke elbiler som energikilde, særlig ved strømbrudd. Teknologien kan skape stor verdi i kritiske situasjoner, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
To-veis lading: Fra bil til bolig
Med såkalt Vehicle-to-Grid-teknologi (V2G) kan nemlig strømmen i elbilens batteri ikke bare tas imot fra nettet, men også føres tilbake – enten til strømnettet eller direkte til husholdningen. I Danmark har elbilene nå en samlet batterikapasitet på hele 31 GWh, og det anslås at kapasiteten vil øke kraftig frem mot 2030. Bare med dagens kapasitet kunne elbilene samlet sett ha lagret like mye strøm som den danske havvindparken Middelgrunden produserer på 128 dager.
Store muligheter for Norge
I Norge er potensialet enda større. Norge har nemlig mer enn dobbelt så mange elbiler som Danmark, som betyr at vi har over dobbelt så stor uutnyttet batterikapasitet som våre danske naboer.
Den høye kapasiteten, kombinert med et økende behov for fleksibilitet i strømnettet, gir dermed et enormt potensial for smartere utnyttelse av nettet og lavere strømregninger for forbrukerne.
- Teknologien er klar, og vi ser at stadig flere av bilene som elbilene som selges har V2G-teknologi. Fordelene ved denne teknologen er imidlertid lite kjent, men når kampen om kapasiteten i strømnettet tilspisser seg ytterligere, tror vi at flere forbrukere vil benytte seg av det store batteriet som bilen deres faktisk representerer, sier Harald J. Andersen, direktør i BIL.
For å ta i bruk teknologen må det imidlertid etableres tydelige standarder og et regelverk som gjør det enkelt, trygt og lønnsomt å bruke bilen som energikilde.
- Vi trenger et regelverk som gjør det mulig å koble bil, hus og strømnett sammen – på tvers av teknologier og aktører, sier Andersen.
Kan styrke beredskapen
V2G-løsninger kan også bidra til beredskap i krisesituasjoner. Ved strømbrudd kan elbiler med riktig teknologi sørge for strøm til boliger i flere timer. Det gjør bilen til en viktig del av samfunnets beredskap.
- Dette illustrerer at elbilen er mer enn et transportmiddel – den kan også bli en kritisk ressurs når samfunnet trenger det som mest, avslutter Andersen.