Gå til innhold

Tilbakeblikk fra BILs sommersamling: Servicemarkedet som nøkkel til fremtidig konkurransekraft

12.–13. juni samlet BIL aktører fra hele bilbransjen til sommersamling for Servicemarkedsforum på Støtvig Hotel utenfor Moss. Med høy faglig kvalitet, tydelige budskap og engasjerte deltakere ble det to inspirerende dager med blikket rettet mot både hverdagsdrift og fremtidens servicemarked.


– Servicemarkedet er helt avgjørende for både lønnsomhet, kundelojalitet og det grønne skiftet, sier Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Servicemarkedet – nøkkelen til konkurransekraften


Styreleder i BIL, Rita Kristin Broch, åpnet samlingen med å understreke hvilken sentral rolle servicemarkedet spiller i bilbransjen. Kundereisen starter kanskje ved bilkjøp – men den vedlikeholdes og forsterkes gjennom hele bilens levetid. Gode opplevelser i verkstedet gjør at kundene kommer tilbake, og er med på å styrke merkevaren.

Broch påpekte også at kompetanse og kundeopplevelse trumfer pris – og at hvordan kundene blir tatt imot er avgjørende. De som blir møtt på en god måte, også ved reklamasjoner, er mer fornøyde og lojale.
-Dere sitter med nøkkelen til konkurransekraften til merkene dere jobber for, slo Broch fast. 

Hun løftet også frem bransjens gjennomslag i viktige saker som 2G-nettet og arbeidet med registrering av tunge kjøretøy.

Bilens rolle i det grønne skiftet


BIL-direktør Harald J. Andersen minnet om at bilen fortsatt er avgjørende for produktivitet og verdiskaping, og må sees som en del av løsningen, ikke problemet. Elbilandelen stiger – men fortsatt har over 2 millioner biler i Norge bensin- eller dieseltank. Han minnet om at det haster med å få fart på overgangen også i varebil- og lastebilsegmentet, og et veikart for dette er under arbeid sammen med NBF, Elbilforeningen og Zero.

Han etterlyste også tydelig og forutsigbar avgiftspolitikk, og at momsfritaket for elbiler under 500 000 kr videreføres.
Datadrevet servicemarked – fra innsikt til handling
Magnus Lundberg, salgssjef i OFV, snakket om hvorfor det er viktig å være datadrevet i servicemarkedet, særlig i en tid med mange drivlinjer, ny teknologi og skiftende kundebehov. Med god bruk av data kan man målrette kampanjer og kundeløp, prioritere kompetanse lokalt, oppdage nye kundegrupper og styrke både lønnsomhet og kundelojalitet. Alternativet er å tape konkurransekraft.

Servicemarkedssjef i BIL, Trond Helge Myrvang, ga en oppdatering på Servicemarkedsutvalgets arbeid, og Christian Sooth Knutsen fra BOS delte erfaringer med Benz Mobil Service – fra idé til virkelighet.

Samarbeid om skademarkedet og inkluderende bransje

Knut Ole Magistad fra NBF holdt en innledning om skademarkedet og bruk av ombrukte deler, men også om samarbeidet mellom NBF og BIL. Han løftet frem hvordan samarbeidet mellom organisasjonene bidrar til mer bærekraftige løsninger og effektivitet i bransjen.

Et konkret resultat av dette samarbeidet er også lanseringen av et omvendt mentorprogram, hvor unge ansatte, studenter og elever guider erfarne ledere i hvordan vi sammen kan skape en mer inkluderende bilbransje. Har du lyst til å delta som mentee?  Les mer og søk her.

Rettslige rammer og nye EU-regelverk


DLA Piper orienterte om kommende EU-regelverk som påvirker bilbransjen – både innen personvern og kunstig intelligens (KI). Det ble blant annet redegjort for den nye EU-forordningen Data Act, som skal sikre rettferdig tilgang til og bruk av data i hele EU. Loven får virkning i Norge fra høsten 2025, og vil få stor betydning for hvordan data i kjøretøy håndteres fremover.

Bærekraft og konkret handling


Øyvind Skovli, kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group, snakket om hvordan bærekraft er integrert i strategien til selskapet og hva det betyr i konkret handling. Klimaregnskap brukes blant annet aktivt som verktøy for omstilling. Også Skovli var tydelig på at bransjen har vært en del av klimaproblemet, men at bransjen nå skal bli en del av løsningen.

Kunstig intelligens og fremtidens mobilitet

Avslutningsvis fikk vi et spennende innblikk i hvordan kunstig intelligens (KI) allerede brukes i biler. Olav Madland fra Applied Autonomy snakket også om personvern, eierskap til data og muligheter og begrensninger med KI. KI åpner for mange løsninger – men krever også god forståelse og tydelige rammer.

BIL ønsker å takke alle som deltok på samlingen, og ser frem til en ny inspirerende sommersamling neste år.

processed-6C75F369-4CE7-42AE-8E50-645B54C31C73processed-06B393C1-1051-4439-A213-896DE9893D55processed-9B30BBD5-360A-4F98-B55B-8103AAE305B8

processed-14309D77-6F43-4C08-8DCA-DFDC2F9271731749814878130-2

IMG_4690IMG_4702-1

 

Se våre nyheter